Homeopathie & Natuurgeneeskunde Welkom! Volg je intuïtie Zorg goed voor jezelf Gebruik wat bij je past Eet wat bij je past Voor alle leeftijden Kinderen en volwassenen

Cacao

Cacao

Cacao

Het eerste wat je overal leest is dat cacao boordevol antioxidanten, vitaminen, mineralen, enzymen, vezels en essentiële vetzuren zit.

Dat is nu net gunstig als tegenhanger voor de vrije radicalen in ons lichaam. Deze kunnen ontstaan door bijvoorbeeld roken, chemische stoffen, uitlaatgassen, maar ook in ons eigen lichaam door stress, ontstekingsprocessen en ongunstige voeding. De vrije radicalen zoeken een verbinding en gebruiken daarvoor de stoffen in je lichaam en/of weefsels die nodig zijn voor allerlei processen. Dit kan schade geven. De antioxidanten maken de verbinding met de vrije radicalen en beschermen ons lichaam.

Ik schrijf het antioxidant selenium (antioxidant) meestal voor als het gevoel van blij zijn en genieten weg is. Het gevoel van blijheid in jezelf. Ik zie dat het ook met hoge eisen voor jezelf stellen te maken kan hebben. Jezelf voorbij lopen. Door alle drukte in ons leven kan het blije gevoel wegraken. Je gaat kopje onder en raakt het overzicht kwijt.

Afgelopen week ben ik dit steeds meer aan cacao gaan koppelen. Voor de lichte onbalans vind ik cacao een mooie ondersteuning. Het valt mij namelijk op dat bij diegene waar selenium goed bij past, cacao ook passend is en wat is mooier dan de inzet van voeding?

Helaas kon ik geen specifieke beschrijving vinden over alleen cacao en selenium, maar selenium is een antioxidant, dus dat past goed bij het hoge antioxidanten gehalte verhaal. Over cacao staat wel beschreven dat er tryptofaan (aminozuur) in zit, wat verbonden is met serotonine en zorgt voor je goed voelen.

Dus neem af en toe een beetje cacaopoeder, bijvoorbeeld in een drank, smoothie of toetje. Voor de liefhebber; raw cacao wordt beschreven als de optimale vorm, dit is ongeraffineerd (ongebrand) en zo zijn er geen gunstige stoffen verloren gegaan in een bewerkingsproces.

Ik zou qua chocolade de pure chocolade aanraden en dan het liefst met kokosbloesemsuiker of palmsuiker. Rietsuiker gaat voor mij ook boven witte suiker. Door de toegevoegde stoffen (botervet of volle melkpoeder in pure repen bijvoorbeeld) kan chocolade een caloriebom worden. Daarom is het denk nog een handige tip om te zoeken naar chocolade met de minste ingrediënten. Dus goed de ingrediënten lezen op de verpakking, maak een bewuste keuze en zoals met alles, met mate.

Voor wie het interessant vindt:
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=243

By | 2017-12-18T12:22:08+02:00 augustus 11th, 2014|Voeding|Reacties uitgeschakeld voor Cacao

About the Author:

Marleen Hoedjes is opgegroeid in Sint-Pancras. In haar kinderjaren was ze meer ziek dan normaal, waardoor ze aan veel dingen niet mee kon doen en er onbegrip was. Dankzij haar moeder kwam ze op het pad van natuurlijke geneeswijzen om haar gezondheid te onderhouden. Om dit voor zichzelf te kunnen onderhouden ging zij Homeopathie en Natuurgeneeskunde studeren. Vanaf 2011 is zij een praktijk begonnen om ook anderen te helpen met hun gezondheid.